چکیده: (1984 مشاهده)
بررسی ادبیات کودک و نوجوان برخلافِ ظاهر ساده و قصهوار آن که عموماً از روالی خطی برخوردار است، به دقتنظر و تأملی وسیع نیاز دارد. شاید اگر جوجه اردک زشت اثر هانس کریستین اندرسن مورد نگاه ناقدانه قرار نمیگرفت، همچون بسیاری دیگر از آثار داستانی، به اثری مرده تبدیل میشد. اگرچه از عوامل پایهایِ زندهماندن یک اثر، تنها خود آن اثر است، اما نمیتوان عرصۀ نقد و اثرات جانبخش یا کشندۀ آن را نادیده گرفت.
رمان هستی اثر فرهاد حسنزاده ازجملۀ آثاری است که نگاه ناقدین بیشماری را برانگیختهاست. پرداخت عمیق پرسوناژ، زاویۀ دید و لحن داستان، جذبۀ فوقالعادهای به ماهیت اثر بخشیدهاست، آنگونه که مخاطب با شروع مطالعۀ آن حتی لحظهای قادر به کنارنهادن آن نیست. علیرغم وجود بحرانهای بیشمار، نحوۀ شیرین روایت، داستان را به اثری دلچسب تبدیل کردهاست. هستی جزو ادبیات خلاقهای بهشمار میرود که بهصورت بالنده و پیشروندهای در سطح تألیف بر ادبیات ایستا و واپسگرا غلبه دارد. حسنزاده، رمان هستی را براساس برخی تجربیات و واقعیات اجتماعی و تمرکز بر شخصیت نوجوانِ اثر با چاشنی متعدد طنز و خنده نوشتهاست. هستی، ماهیتی دفاعِ مقدسی دارد. جنگ با بارِ معنایی سرد، خشن، تخریبی و منفی که در ذات خود دارد قاعدتاً باید در ذهن و ذائقۀ مخاطبان کودک و نوجوان، اثری نامطلوب بگذارد، مگر آنکه نویسنده و آفرینشگر، با بهکارگیری چاشنیهای اثربخش، شیرینی و تلخی، جنگ را خواندنی، جذاب و ماندگار کند.
متنی که در ادامه میخوانید با نگاهی نیمهتحلیلی، به بررسی داستان هستی میپردازد. امید است این نگاه، انگیزۀ نویسنده را در راستای خلق آثار جدیدتر دوچندان کند و شاهد آفرینشهای ادبی بیشتری از این نویسندۀ خلاق باشیم.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/2/30 | پذیرش: 1397/2/30 | انتشار: 1397/2/30