دوره 5، شماره 17 - ( 3-1397 )                   جلد 5 شماره 17 صفحات 171-149 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (1770 مشاهده)
پژوهنده، هفت‌خوان رستم، یکی از جذاب‏ترین داستان‌های چندپهلوی شاهنامه را به‌عنوان یکی از گونه‌های ادبی فانتاستیک بررسی کرد؛ زیرا جلوه‌های ویژۀ تداخل و تقابل میان واقعیت و تخیل، اغراق‌های خیال ‏انگیز و وهمناک آن دنیایی شگفت و خارق‏ العاده با موجودات فراواقعی را به ‏تصویر کشیده‌است. هدف این جستار پاسخ به این پرسش است که چگونه می ‏توان متون کهن زاییدۀ تخیل و تفکر غنی گذشتگان خود را جزء گونه‌های مدرن ادبی امروز به‌عنوان الگوهای برتر قهرمان‏ پردازی جانشینی قلمداد کرد؟ و ابزار خیال، تصاویر دریافتی را به کدام مرز برزخ ذهن شاعر نزدیک و وارد کرده‌است؟ به پیشینۀ تحقیقات در این‏ مورد پرداخته و فانتاستیک و فانتزی تبارشناسی و به‏ اجمال به زندگی فردوسی و شاهنامه پرداخته شد. نتیجه این‏که فانتزی فقط یک گونه ادبی مدرن نیست، بلکه ریشه‌ای کهن و رابطه‌ای تنگاتنگ با کهن‏ الگوهای اولیۀ ناخودآگاه فردی و جمعی بشر دارد. بسیاری از افسانه‌های منظوم مانند هفت‌خوان رستم نوعی داستان تخیلی با رویکرد فانتزی مدرن‏ اند که با دسته ‏بندی فانتزی نیز همخوانی دارند و می‌توانند به‌عنوان آثار برجستۀ جهانی در صنعت فیلم و پویانمایی (انیمیشن) کاربرد ویژه ‏ای داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: فانتزی، هفت‌ خوان، تخیل، خیال
متن کامل [PDF 563 kb]   (567 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/23 | پذیرش: 1397/11/23 | انتشار: 1397/11/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.