چکیده
منط قالطیر عطار نیشابوری از تأثیرگذار ترین منظوم ههای عرفانی فارسی در قرن هفتم
است که تا کنون به زبان های بسیاری ترجمه شده و اقتباس های متعددی از آن صورت
گرفته است. از جملۀ این اقتباس ها، کتابی تصویری از پیتر سیس؛ نویسنده، فیلم ساز و
تصویرگر مطرح ادبیات کودکان و نوجوانان، با عنوان مجمع پرندگان است. این نویسندۀ
اهل چ کاسلوا کی که شیفتۀ فرهنگ و عرفان ایرانی است، با خلق تصاویری جاندار
و گیرا در آثارش ازجمله مجمع پرندگان، برندۀ جایزۀ هانس کریستین اندرسن 2012 در
لندن شد. از آ نجایی که کتاب سیس تحت تأثیر یک داستان ایرانی تصویرگری شده و
در جامعۀ جهانی مورد توجه قرار گرفته، در این مقاله تاش شد تا این اثر در سه سطح
رابطۀ متن و تصویر، تطبیق تصاویر با ابیات عطار و همچنین عناصر دیداری بررسی شود.
یافته های پژوهش نشان داد که سیس از جنب ههای دیداری و قابلیت های منط قالطیر در
تصویرگری ب هخوبی بهره برده و با قرار دادن تصاویر در کنار متن اصلی، موجب دیگرگونه
دیدن و تیزبینی و جلب توجه بیشتر مخاطب به متن شده است. سیس با توانمندی و
وفاداری به متن اصلی توانسته درو نمایۀ اصلی داستان که وحدت وجود است را حفظ
کند. وی با به کارگیری خلاقانۀ خطوط، رن گها و نمادها، در کنار حفظ سبک شخصی
خود، زیبایی های این مثنوی عرفانی را برجسته تر کرده و شکوه و عظمت سفر به سوی
ذات الهی و دشواری های این راه را به تصویر کشیده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |